193.174.19.232Abstract: Y. Pang, J. Hu, C. S. Lieber, N. J. Cooke, Y. Liu (2023)

Advanced Engineering Informatics, 57, 102113p. (2023) DOI:10.1016/j.aei.2023.102113

Air traffic controller workload level prediction using conformalized dynamical graph learning

Y. Pang, J. Hu, C. S. Lieber, N. J. Cooke, Y. Liu

Air traffic control (ATC) is a safety-critical service system that demands constant attention from ground air traffic controllers (ATCos) to maintain daily aviation operations. The workload of the ATCos can have negative effects on operational safety and airspace usage. To avoid overloading and ensure an acceptable workload level for the ATCos, it is important to predict the ATCos' workload accurately for mitigation actions. In this paper, we first perform a review of research on ATCo workload, mostly from the air traffic perspective. Then, we briefly introduce the setup of the human-in-the-loop (HITL) simulations with retired ATCos, where the air traffic data and workload labels are obtained. The simulations are conducted under three Phoenix approach scenarios while the human ATCos are requested to self-evaluate their workload ratings (i.e., low-1 to high-7). Preliminary data analysis is conducted. Next, we propose a graph-based deep-learning framework with conformal prediction to identify the ATCo workload levels. The number of aircraft under the controller's control varies both spatially and temporally, resulting in dynamically evolving graphs. The experiment results suggest that (a) besides the traffic density feature, the traffic conflict feature contributes to the workload prediction capabilities (i.e., minimum horizontal/vertical separation distance); (b) directly learning from the spatiotemporal graph layout of airspace with graph neural network can achieve higher prediction accuracy, compare to hand-crafted traffic complexity features; (c) conformal prediction is a valuable tool to further boost model prediction accuracy, resulting a range of predicted workload labels.

back


Creative Commons License © 2024 SOME RIGHTS RESERVED
The content of this web site is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Germany License.

Please note: The abstracts of the bibliography database may underly other copyrights.

Ihr Browser versucht gerade eine Seite aus dem sogenannten Internet auszudrucken. Das Internet ist ein weltweites Netzwerk von Computern, das den Menschen ganz neue Möglichkeiten der Kommunikation bietet.

Da Politiker im Regelfall von neuen Dingen nichts verstehen, halten wir es für notwendig, sie davor zu schützen. Dies ist im beidseitigen Interesse, da unnötige Angstzustände bei Ihnen verhindert werden, ebenso wie es uns vor profilierungs- und machtsüchtigen Politikern schützt.

Sollten Sie der Meinung sein, dass Sie diese Internetseite dennoch sehen sollten, so können Sie jederzeit durch normalen Gebrauch eines Internetbrowsers darauf zugreifen. Dazu sind aber minimale Computerkenntnisse erforderlich. Sollten Sie diese nicht haben, vergessen Sie einfach dieses Internet und lassen uns in Ruhe.

Die Umgehung dieser Ausdrucksperre ist nach §95a UrhG verboten.

Mehr Informationen unter www.politiker-stopp.de.